Social Media

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Postaw mi kawę na buycoffee.to

„Pożerający ciało”. Sarkofagi rzymskie jako forma upamiętnienia pochówków oraz świadectwo zmian religijnych i kulturowych

Sarkofagi to zdobione trumny w kształcie ceramicznej lub kamiennej skrzyni. Skąd się wzięła jednak ta makabryczna nazwa – „pożerający ciało”? Jak zdobiono sarkofagi i jakie funkcje pełniły one w starożytnym Rzymie? O tym wszystkim poniżej!

Nie masz czasu przeczytać? Posłuchaj wersji audio!

Makabryczna nazwa

Sama nazwa sarkofag (gr. σαρκoφάγος / sarkophagos; z gr. σάρξ / sarx – 1. „mięso”, 2. „ciało” + gr. φαγειν / phagein – „zjeść, pożreć”) jest zlatynizową wersją, rozpropagowaną przez Pliniusza Starszego. Wywodzi się ze sposobu pochówku zmarłych stosowanego do dziś w niektórych rejonach Grecji i Azji Mniejszej, a polegającego na składaniu tymczasowo ciał w kamiennej trumnie (sarkofagu) na około siedem lat. Czemu akurat siedem lat? Po tym czasie zwłoki są zazwyczaj całkowicie oczyszczone z tkanek miękkich.

Sarkofag przedstawiający cztery rzymskie popiersia, zapewne członków familii, poł. II w (https://imperiumromanum.pl/ciekawostka/rzymski-sarkofag-ukazujacy-cztery-popiersia/ [dostęp: 10.10.2023])

Zwyczaj nakazuje więc wydobyć z sarkofagu pozostałe kości, które uroczyście chowane są po raz drugi, np. poprzez wmurowywane ich w ścianę urny. Sam sarkofag może posłużyć następnemu zmarłemu. Dość praktyczne rozwiązanie, prawda? Czym był on podyktowany? W skalistych okolicach nielicznych, a więc niezwykle cennych gruntów, pozwalał on zaoszczędzić cenne miejsce bez potrzeby budowania rozległych nekropolii. Same sarkofagi umieszczano na skalnych nieużytkach, które z punktu widzenia rolnictwa były nieprzydatne.

Sarkofag tzw. Bakchiczny, (https://imperiumromanum.pl/ciekawostka/bachanalia-pierwsze-przesladowania/ [dostęp: 10.10.2023])

Herodot błędnie wierzył, że właściwość „pożerania mięsa” zależy m.in. od rodzaju kamienia, z którego wykonany jest sarkofag. W starożytnej Grecji ceniono kamień ze starożytnego miasta Assos w dzisiejszej Turcji. Kamienne sarkofagi z Assos, wedle relacji współczesnych Greków, potrafiły niezwykle szybko rozkładać ciała – potrzebowały tylko 40 dni na rozłożenie wszystkich tkanek miękkich, zostawiając jedynie kości i zęby zmarłego.

Mars i Venus, sarkofag z czasów Trajana, I-II w., (https://www.historiasztuki.com.pl/kodowane/005-00-03-HISTORIA-RZEZBY-RZYM.php [dostęp: 10.10.2023])

O rzymskich sarkofagach

Sarkofagi rzymskie to forma trumny, która była używana w starożytnym Rzymie od III wieku p.n.e. do IV wieku n.e.  Wykonane były z różnych materiałów, takich jak terakota, kamień, metal, a najczęściej marmuru. Zdobione reliefami o tematyce mitologicznej, rodzajowej lub historycznej, a niekiedy przedstawiały postać zmarłego lub jego portret. Przeznaczone dla zamożnych i wpływowych obywateli rzymskich, którzy chcieli wyrazić swój status społeczny, poglądy religijne i osobiste upodobania.

Rzymski sarkofag ze sceną walk z Amazonkami (Amazonomachią), domena publiczna.

Greckie i hellenistyczne wpływy

Sarkofagi rzymskie czerpały inspirację ze sztuki greckiej, zwłaszcza rzeźby hellenistycznej. Rzymianie podziwiali i kolekcjonowali dzieła greckich artystów, a także zamawiali kopie lub adaptacje znanych posągów i grup rzeźbiarskich.

Sarkofag rzymski z II w. ze sceną śmierci Meleagra, (https://www.historiasztuki.com.pl/kodowane/005-00-03-HISTORIA-RZEZBY-RZYM.php [dostęp: 10.10.2023])

Wiele sarkofagów rzymskich zawierało sceny z mitologii greckiej, takie jak walka z Amazonkami, porwanie Europy czy śmierć Meleagra. Niektóre z tych scen miały symboliczne znaczenie dla zmarłych, np. walka z Amazonkami mogła symbolizować zwycięstwo nad śmiercią, porwanie Europy mogło oznaczać przeniesienie do lepszego świata, a śmierć Meleagra mogła nawiązywać do poświęcenia się dla ojczyzny.

Sarkofag Konstantyny, córki cesarza rzymskiego Konstantyna Wielkiego, poł. IV w., domena publiczna.

Sarkofagi rzymskie odzwierciedlały również historię i kulturę Rzymu. Niektóre sarkofagi przedstawiały ważne wydarzenia historyczne, takie jak bitwy, tryumfy czy fundacje miast. Sarkofag Konstantyny, cesarskiej córki, wykonano z czerwonego porfiru, skały wulkanicznej. Jego powierzchnia ozdobiona jest wywodzącymi się ze sztuki pogańskiej motywami związanymi z kultem dionizyjskim, które umieszczono w nowym, chrześcijańskim kontekście. Widoczne są girlandy akantu, putta zbierające winogrona, dwa pawie i jagnię.

Sarkofag rzymski z IV w. St. Agnes, scena pokłonu Trzech Króli, (https://www.historiasztuki.com.pl/kodowane/005-00-03-HISTORIA-RZEZBY-RZYM.php [dostęp: 10.10.2023])

Inne sarkofagi ukazywały sceny z życia codziennego, takie jak polowania, uczty, gry czy zawody sportowe. Na przykład sarkofag zwanym „bakchicznym” pokazuje sceny związane z kultem boga Bachusa, takie jak taniec menad i satyrów, ofiary zwierzęce czy picie wina.

Anastasis, zmartwychwstanie Chrystusa, sarkofag, 350 r., (https://www.historiasztuki.com.pl/kodowane/005-00-03-HISTORIA-RZEZBY-RZYM.php [dostęp: 10.10.2023])

Sarkofagi jako świadectwo zmian religijnych i kulturowych

Sarkofagi rzymskie stanowiły świadectwo zmian religijnych i kulturowych w Rzymie. W okresie wczesnego chrześcijaństwa sarkofagi zostały zaadaptowane przez chrześcijan, którzy umieszczali na nich sceny biblijne i symbolikę chrześcijańską. Na przykład sarkofag Juniusza Bassusa z 358 roku n.e. zawiera sceny ze Starego i Nowego Testamentu, takie jak stworzenie Adama i Ewy, ofiara Abrahama czy wskrzeszenie Łazarza.

Sarkofag Juniusa Bassusa, domena publiczna

Sarkofag ten łączy również elementy sztuki klasycznej i chrześcijańskiej, np. postacie są przedstawione w sposób realistyczny i idealizowany, a architektura nawiązuje do stylu korynckiego.

Kolaż - Grafika Komputerowa - Projekt Ksti

Podsumowując, sarkofagi rzymskie są cennymi źródłami informacji o sztuce, historii i kulturze starożytnego Rzymu. Pokazują bogactwo i różnorodność formy i treści rzeźby rzymskiej oraz jej związki z innymi tradycjami artystycznymi. Sarkofagi rzymskie są również świadectwem osobistych wyborów i preferencji zmarłych i ich rodzin, którzy chcieli zapewnić sobie godny i trwały pomnik.

red. KDS

Bibliografia:

  • Allen M., Sarcophagus [w:] The Oxford Encyclopedia of Ancient Greece and Rome, 2010.
  • Filarska B., Początki sztuki chrześcijańskiej, Lublin 1986.
  • https://imperiumromanum.pl/ciekawostka/sarkofag-skad-nazwa/ [dostęp: 10.10.2023].
  • https://www.historiasztuki.com.pl [dostęp: 10.10.2023].
  • Lengauer W., Dionizos. Trzy szkice, Kraków 2020.
  • Otto W.F., Dionizos. Mit i kult, Warszawa 2020.
  • Szolginia W., Architektura, Warszawa 1992.
  • Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009.
Korektor: Kamila D. Szymczak

historyk, absolwent UJ. Zgłębia dzieje relacji polsko-węgierskich w średniowieczu. Prowadzi blog historyczny "Comes Palatinus Hungariae". Interesuje się także historią eksperymentów medycznych. Tematyka początków psychiatrii nie jest jej obca.

Inne publikacje

Udostępnij ten artykuł na swoich profilach

Warto zobaczyć:

Podobał Ci się tekst?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię zainteresować:

Średniowiecze

Polskie demony życia codziennego

W poprzednim artykule – Polskie demony rządzące naturą – przedstawione zostały biesy, które zamieszkują otaczającą człowieka przyrodę. Ich mnogość pokazuje, że człowiek spotykał je nader często. Ale to tylko część „rodziny” demonów, ponieważ także w najbliższym otoczeniu, w życiu codziennym dotrzymywały ludziom towarzystwa liczne grono, najczęściej niesprzyjających, duchów

Czytaj więcej »
Starożytność

Czołgi starożytności, czyli rola słoni bojowych w bitwach doby antyku (część 2)

Niniejsza praca, dotycząca wykorzystania słoni bojowych w dobie antyku, ma charakter chronologiczny i obejmuje tylko wybrane bitwy świata grecko-rzymskiego w latach 331-46 p.n.e. Z racji, że materiał źródłowy oraz literatura przedmiotu dla jednych potyczek jest bardzo bogata, a dla innych mniej, podane informacje ograniczają się do najważniejszych dla niniejszej pracy treści. Z tego względu obszerność opisów poszczególnych bitew jest nierównomierna. Pierwsza część pracy przybliża postać słonia bojowego, czyli m.in. pochodzenie, uzbrojenie i szkolenie. Główny człon, oparty o źródła i literaturę, traktuje o bitwach, w których brały udział słonie. W partii końcowej znajduje się zestawienie sposobów neutralizowania tych zwierząt przez przeciwnika. Artykuł w głównej mierze opiera się na dziełach Polibiusza i Appiana z Aleksandrii.

Czytaj więcej »
Starożytność

Tylko denat jest życzliwy – zbrodnie na hellenistycznych dworach

Burzliwe dzieje starożytnych dynastii to gotowy materiał na film. Małżeństwa w obrębie familii i zabójstwa członków rodów często były wykorzystywane jako ostateczne sposoby rozwiązania kwestii dynastycznych. Co poszło nie tak, że największymi wrogami królów okazywały się ich progenitura lub inni członkowie rodziny? Wszystko. Pozwólcie, że opowiem Wam o kilku morderstwach, do których doszło na hellenistycznych dworach.

Czytaj więcej »
Starożytność

Czołgi starożytności, czyli rola słoni bojowych w bitwach doby antyku (część 1)

Niniejsza praca, dotycząca wykorzystania słoni bojowych w dobie antyku, ma charakter chronologiczny i obejmuje tylko wybrane bitwy świata grecko-rzymskiego w latach 331-46 p.n.e. Z racji, że materiał źródłowy oraz literatura przedmiotu dla jednych potyczek jest bardzo bogata, a dla innych mniej, podane informacje ograniczają się do najważniejszych dla niniejszej pracy treści. Z tego względu obszerność opisów poszczególnych bitew jest nierównomierna. Pierwsza część pracy przybliża postać słonia bojowego, czyli m.in. pochodzenie, uzbrojenie i szkolenie. Główny człon, oparty o źródła i literaturę, traktuje o bitwach, w których brały udział słonie. W partii końcowej znajduje się zestawienie sposobów neutralizowania tych zwierząt przez przeciwnika. Artykuł w głównej mierze opiera się na dziełach Polibiusza i Appiana z Aleksandrii.

Czytaj więcej »
Średniowiecze

Polskie demony rządzące naturą

Znana jest nam mitologia grecka i rzymska. Również bogowie nordyccy coraz częściej występują w filmach czy serialach. Niezaprzeczalnie są to ciekawe wierzenia, ale nasza mitologia słowiańska jest również bardzo obfita w tego rodzaju byty: poświst, pochwiściel, płanetnik, topielec, rusałka, lelek, południca, żytnia baba… Słowiańskie demony to liczna „rodzina”, która towarzyszyła (a może nadal towarzyszy?) człowiekowi na przestrzeni wieków.

Czytaj więcej »
Współczesność

Węgierski sprzeciw wobec sowieckiego dyktatu, czyli o antykomunistycznym powstaniu z 1956 roku

Naprzód, chłopcy z Budy! / Naprzód, chłopcy z Pesztu! / Studenci, robotnicy, rzemieślnicy, / słońce nie wstaje już na Wschodzie. Ta wielce wymowna odezwa nie zagrzewała powstańców do walki w 1956 r. Została napisana dziesięć lat później we Włoszech. Pieśń Avanti raggazi di Buda, której refren przed chwilą poznaliśmy, jest upamiętnieniem wydarzeń, mających miejsce na przełomie października i listopada 1956 r. na Węgrzech.

Czytaj więcej »
Skip to content