Social Media

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Postaw mi kawę na buycoffee.to

„Gdzie się podziały tamte prywatki?” Zabawy i świętowanie w PRL-u (część 2)

Władza starała się kontrolować i organizować życie prywatne nie tylko osób dorosłych, ale też dzieci i młodzieży. Służyło to przede wszystkim ich politycznemu wychowaniu i dbaniu o to, aby nie buntowały się wobec zastanego porządku. Dzięki odpowiednim działaniom wychowawczym dążono do stworzenia „nowego człowieka”, czyli wzorowego obywatela państwa komunistycznego.
Obrazek przedstawiający PRL zabawę i wypoczynek. Na grafice widoczna jest ogromna sala, w której ludzie ubrani w charakterystyczne stroje epoki PRL-u tańczą i bawią się. Na parkiecie można dostrzec około 50 par, które z pasją wykonują taneczne kroki. Obrazek doskonale oddaje atmosferę i klimat rozrywki w czasach PRL, stanowiąc ciekawą ilustrację dla miłośników historii i kultury tamtego okresu

Nie masz czasu przeczytać? Posłuchaj wersji audio!

To archiwalne zdjęcie Związku Młodzieży Polskiej z 1948 roku, udostępnione przez Narodowe Archiwum Cyfrowe, ukazuje atmosferę epoki PRL związanej z zabawą i wypoczynkiem. Chociaż nie przedstawia bezpośrednio tych aspektów, obrazek stanowi cenną ilustrację tamtego okresu, w którym organizacje młodzieżowe, takie jak Związek Młodzieży Polskiej, odgrywały ważną rolę w zapewnianiu rozrywki i spotkań towarzyskich dla młodych ludzi. Przez różnorodne inicjatywy, takie jak obozy letnie, zjazdy czy imprezy taneczne, PRL starał się zapewnić młodzieży możliwości spędzania czasu w atmosferze radości i rozrywki. To zdjęcie jest interesującym zapisem historii i kultury tamtych czasów, stanowiącym wartościowe źródło dla entuzjastów historii PRL i tematyki związanej z zabawą i wypoczynkiem
Związek Młodzieży Polskiej, 1948, NAC

Wypoczynek zorganizowany dla dzieci i młodzieży

Dbano o to, aby dzieci i młodzież uczestniczyły w zajęciach w ramach wypoczynku zorganizowanego. Po zakończeniu lekcji uczniowie gromadzili się m.in. na spotkaniach organizacyjnych i czynach społecznych. W niedziele oczekiwano na nich w świetlicach. Zajęcia miały zastąpić uczestnictwo we mszy świętej. Starano się tak zagospodarować czas ucznia, aby ten nie miał więcej niż godziny dziennie na rozrywki w gronie rówieśników, jednak w zajęciach regularnie uczestniczyło zaledwie około 20% uczniów szkół podstawowych i około 50% uczniów liceów. Wynikało to m.in. z niskich kwalifikacji niektórych instruktorów. Nie potrafili oni zainteresować uczniów. Problemem były też złe warunki lokalowe i brak odpowiedniego sprzętu.

Młodzież starano się też indoktrynować w czasie letniego wypoczynku zorganizowanego m.in. na koloniach. Poza tym uczniów zachęcano, a niejednokrotnie zmuszano do zapisania się do Związku Młodzieży Polskiej, a od 1957 roku Związku Młodzieży Socjalistycznej. Były to organizacje nastawione na indoktrynację młodzieży i przygotowywanie nowych kadr rządzących krajem. Powstało też wiele innych organizacji mających na celu kontrolowanie i sterowanie życiem młodego pokolenia np. Związek Młodzieży Wiejskiej.

Uatrakcyjnienie oferty państwa skierowanej do dzieci i młodzieży

Po 1956 roku ekipa rządząca zrezygnowała z totalnej kontroli nad dziećmi i młodzieżą. Uznano, że państwo nie może jednocześnie wpływać na życie rodzin, wciągać uczniów do organizacji, organizować im cały czas wolny i kontrolować ich obecności w miejscach publicznych. Takie działania bowiem zniechęcały i odstraszały przedstawicieli młodego pokolenia.

Postanowiono podjąć kroki, które miały zachęcić młodych do uczestnictwa w wypoczynku zorganizowanym. Władysław Gomułka uatrakcyjnił ofertę skierowaną do młodego pokolenia m.in. rozszerzył ofertę zajęć prowadzonych przez Młodzieżowe Domy Kultury  o językowe i sportowe. Władza popierała pewne oddolne inicjatywy np. „Wakacje Drużyn Miejskich” organizowane przez Związek Harcerstwa Polskiego. Jednak z czasem oficjalne instytucje coraz bardziej starały się kontrolować działalność społecznikowską.

Rządzący aż do końca PRL-u nie zrezygnowali z prowadzenia odgórnie określonych zabiegów wychowawczych, służących upolitycznieniu i uspołecznieniu jednostki w sposób przez nich pożądany. Dbano np. o to, aby młodzież w czasie kolonii nie uczestniczyła w mszach świętych. Trzymano się zasady, że to państwo, a nie rodzice mają kształtować postawy młodego pokolenia. Najważniejszym miejscem realizacji tego założenia miała być szkoła, a odpowiednie instytucje miały służyć utrwaleniu zasad wpajanych na lekcjach.

To archiwalne zdjęcie z czasów PRL, przedstawiające trzech chłopców i instruktora skupionych wokół starego radia. Obrazek oddaje atmosferę tamtego okresu, w którym radio było jednym z głównych źródeł rozrywki i informacji. Chłopcy i instruktor wyraźnie przeżywają chwilę, skupieni na odsłuchiwaniu ulubionych programów radiowych. Ta scena ilustruje zarówno aspekt zabawy, jak i wypoczynku z epoki PRL, gdzie radio stanowiło ważny element życia codziennego i jednocześnie źródło rozrywki dla wielu osób
Młodzieżowy Dom Kultury w Gdyni, 1951, NAC

Jak dzieci i młodzież samodzielnie organizowały sobie czas?

Trzeba jednak zauważyć, że nawet bardziej atrakcyjna oferta nie przyciągnęła młodzieży. Wynikało to m.in. z licznych obowiązków domowych, zwłaszcza w przypadku uczniów mieszkających na wsi. Ponadto od lat 60. XX w. młodzież coraz silniej dążyła do samodzielnego gospodarowania swoim czasem wolnym.

Co wówczas robiła? Chodziła do kina, teatru i na koncerty, oglądała telewizję, słuchała muzyki z radia, czytała książki i komiksy, spacerowała i spotykała się z rówieśnikami. Dzieci lubiły się bawić na podwórku. Popularne było kręcenie hula-hoop, zabawa jojo, granie w badmintona, kapsle, klasy i gumę. Niektóre pociechy spędzały popołudnia przy planszówkach, a od lat 80. XX w. grając w gry komputerowe. Licealiści i studenci chętnie organizowali prywatki, na których często mieli pierwszy kontakt z alkoholem. Było to też miejsce kojarzenia par, czasami też inicjacji seksualnej.

Obrazek przedstawia komputer ZX-81, który stanowił istotny element rozrywki i wypoczynku w okresie PRL. Ten popularny komputer umożliwiał ludziom PRL zabawę i spędzanie czasu wolnego. Dzięki różnorodnym programom i grą, komputer ZX-81 przyczyniał się do rozrywki i relaksu w czasach PRL zabawa i wypoczynek
Komputer ZX-81, licencja CC BY 2.0

Co dorośli robili w czasie wolnym?

Przez większość PRL-u jedynym dniem wolnym była niedziela. Znaczna część społeczeństwa spędzała ją tradycyjnie w gronie rodziny. Po śniadaniu rodziny wybierały się do kościoła na mszę świętą, później był obiad i spacer. Potem domownicy słuchali radia, a wieczorem oglądali seriale. W cieplejsze dni rodzice z dziećmi chodzili na lody. Popularny był też odpoczynek na ogródkach działkowych.

Oczywiście niektórzy mieli więcej wolnego czasu niż tylko niedziela. Jak go spędzali? W przeróżny sposób. Ogólnie rzecz ujmując, korzystali z oferty przygotowanej przez państwo lub sami organizowali sobie różne aktywności. W tym pierwszym przypadku były to m.in. zajęcia organizowane w świetlicach i przyzakładowych domach kultury.

Z założenia były to miejsca indoktrynacji obywateli, ale też równego dostępu do edukacji i dóbr kultury. Ich działalności nie można oceniać jednoznacznie negatywnie. Odegrały one znaczącą rolę w rozwoju czytelnictwa w Polsce, w edukacji społeczeństwa oraz szerzeniu wartości kulturowych i artystycznych. To właśnie w takich placówkach powstało wiele zespołów muzycznych i tanecznych oraz różnych grup hobbystycznych np. modelarskich lub fotograficznych. Tworzyli je zarówno dorośli, jak i niepełnoletni. Istniały bowiem Młodzieżowe Domy Kultury.

Innym ciekawym miejscem spotkań były ośrodki usługowo-kulturalne Praktyczna Pani prowadzone przez WSS „Społem”. Wbrew pozorom oferowały one usługi i zajęcia całemu społeczeństwu. Przeprowadzano tam różne kursy np. prowadzenia domu, krawieckie i kulinarne. Dziewczynki i kobiety uczyły się tam gotowania, szycia i innych prac domowych. Panowie szkolili się np. w majsterkowaniu. Organizowano konkursy i odczyty np. na temat zdrowego odżywiania. Było to też miejsce słuchania muzyki z płyt, obcowania z literaturą fachową i wypożyczania np. sprzętu domowego. Punkty działały zazwyczaj popołudniami, kilka razy w tygodniu.

Ludzie o wyższych aspiracjach kulturalnych odwiedzali m.in. Kluby Międzynarodowej Prasy i Książki, zwane MPiK-ami. Zapoznawali się tam z prasą polską, regionalną i zagraniczną. Obok radzieckich gazet spotkać można było prasę angielską, francuską czy nawet amerykańską. Warto było tam zajrzeć też z innych powodów, np. aby kupić książkę lub grafikę, nauczyć się na kursie języka obcego lub spotkać sławnych ludzi. Było to miejsce, w którym ludzie mogli choć przez chwilę obcować z zachodnią kulturą.

PRL zabawa i wypoczynek były ważnymi aspektami życia codziennego. Na tym obrazku możemy zobaczyć Salon Klubu Międzynarodowej Prasy i Książki w Domach Towarowych „Centrum” na Ścianie Wschodniej w Warszawie. Ten salon stanowił jedno z miejsc, które oferowało rozrywkę i możliwość wypoczynku w okresie PRL. Zapełniony różnorodnymi publikacjami, Salon Klubu Międzynarodowej Prasy i Książki przyciągał mieszkańców, którzy chcieli oderwać się od codziennych obowiązków i czerpać przyjemność z czytania i relaksu. Był to symboliczny punkt spotkań dla osób poszukujących rozrywki i odprężenia w czasach PRL zabawy i wypoczynku
Salon Klubu Międzynarodowej Prasy i Książki w Domach Towarowych „Centrum” na Ścianie Wschodniej w Warszawie, domena publiczna

Popularne miejsca spotkań. Gdzie można było zobaczyć elity?

Oczywiście istniały też inne rozrywki. Bardzo popularne było kino. Oglądano nie tylko filmy polskie i radzieckie, ale też np. francuskie i włoskie. Ludzie spotykali się też w kawiarniach, klubokawiarniach, barach, restauracjach, klubach studenckich czy lokalach dancingowych.

W niektórych z nich można było spotkać wiele sławnych osób. W Warszawie były to np. kawiarnia „Antyczna”, klub studencki „Hybrydy”, restauracja „Kameralna” i klub SPATiF-u. Były to miejsca, gdzie toczyły się dyskusje na różne tematy, łącznie z politycznymi. Przy stolikach powstał niejeden scenariusz filmowy czy pomysł na kolejną kultową piosenkę.

Oczywiście życie nie toczyło się tam tylko wokół kulturalnych dyskusji. Nie raz stawiano po prostu na wódkę, prostą zakąskę i miłe towarzystwo. Także w domach i w pracy spożywano dużo alkoholu. Okazji było wiele np. urodziny, imieniny, świętowanie awansu lub narodzin dziecka.

PRL zabawa i wypoczynek miały swoje wyjątkowe miejsce w Kino Skarpa w Warszawie. Ten obrazek przedstawia to historyczne kino z 1960 roku, które było popularnym miejscem rozrywki i relaksu w okresie PRL. Kino Skarpa oferowało różnorodne filmy, zapewniając publiczności możliwość oderwania się od codzienności i cieszenia się czasem wolnym. Było to miejsce, gdzie ludzie mogli się bawić, delektować filmowymi produkcjami i spędzać miłe chwile. Kino Skarpa w Warszawie stanowiło ważny symbol PRL zabawy i wypoczynku, przyciągając liczne grono entuzjastów poszukujących rozrywki i odprężenia.
Kino Skarpa w Warszawie, 1960, NAC

Jak odpoczywano na wyjazdach?

Władza organizowała wypoczynek obywateli poza ich miejscem zamieszkania. Oferowała im dotowane przez państwo turnusy z Funduszu Wczasów Pracowniczych, kolonie z zakładów pracy, wczasy pod gruszą, obozy harcerskie, obozy wędrowne Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego i wypoczynek letni młodzieży wiejskiej w ośrodkach Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Dzięki temu mogła wykorzystać ten czas do wpajania im odpowiednich z jej punktu widzenia wartości oraz lojalności wobec kraju i bratnich narodów, zwłaszcza ZSRR.

Państwo zaczęło organizować wypoczynek już pod koniec wojny. Na początku warunki były ciężkie. Wiele budynków uległo zniszczeniu. Baza wypoczynkowa opierała się głównie o poniemieckie pensjonaty i wille na Ziemiach Odzyskanych, zwłaszcza w Sudetach oraz ośrodki nad morzem m.in. w Sopocie.

Z czasem baza lokalowa zaczęła się powiększać, zwłaszcza gdy w 1949 roku Fundusz Wczasów Pracowniczych na mocy Ustawy o Funduszu Wczasów Pracowniczych Komisji Centralnej Związków Zawodowych przejął wszystkie ośrodki wypoczynkowe przedsiębiorstw i związków zawodowych.

Wczasy zorganizowane trwały zazwyczaj 14 dni. Istniały też 21-dniowe wczasy lecznicze i uzdrowiskowe. Zaraz po wojnie robotnicy nie do końca wiedzieli, jak z nich korzystać. Nie byli przyzwyczajeni do odpoczynku i wyjazdów poza miejsce zamieszkania. Nie potrafili się zachować. Nie mieli również pieniędzy na potrzebne ubrania i sprzęty. Z czasem coraz chętniej korzystali z wyjazdów. Tym bardziej że z biegiem lat podnosił się standard i zwiększała się liczba ośrodków wczasowych.

Od lat 50. XX w. powstawały miejsca wypoczynkowe niezależne od Funduszu Wczasów Pracowniczych. Były to ośrodki wypoczynkowe zakładów pracy, wojska i branżowych związków zawodowych np. nauczycieli. Rozwinął się też transport publiczny.

PRL zabawa i wypoczynek znalazły swoje miejsce w klubie kawiarni przy Slavii (Fundusz Wczasów Pracowniczych) w Międzyzdrojach, zarejestrowanym na obrazku z 1967 roku. Ten klub stanowił oazę relaksu i rozrywki, gdzie ludzie mogli cieszyć się atmosferą kawiarni oraz spędzać swój wolny czas w przyjemnym towarzystwie. To miejsce było popularnym miejscem spotkań, oferującym różnorodne atrakcje i możliwość odpoczynku. Klub kawiarnia przy Slavii był symbolem PRL zabawy i wypoczynku, przyciągającym liczne grono entuzjastów tamtej epoki.
Klub kawiarnia przy Slavii (Fundusz Wczasów Pracowniczych) w Międzyzdrojach, 1967, NAC

Rola kaowca w organizacji czasu wolnego

Bardzo ważną osobą na wczasach był kaowiec, czyli referent kulturalno-oświatowy. Dbał on o organizację czasu wolnego. Był odpowiedzialny za naukę pieśni związkowych i patriotycznych czy prowadzenie pogadanek np. o ruchu robotniczym. Poza tym zapewniał wczasowiczom rozrywki o neutralnym charakterze np. naukę pływania lub jazdy na nartach, wycieczki krajoznawcze oraz wieczorki zapoznawcze z oranżadą, paluszkami i konkursami tanecznymi.

Warto zaznaczyć, że z biegiem lat zmniejszyła się liczba zajęć o charakterze ideologicznym. Zresztą trudno określić, w jakim stopniu wpływały one na poglądy i działania urlopowiczów, którzy byli zainteresowani przede wszystkim opalaniem się, kąpaniem, tańcami, zakrapianymi imprezami i innymi rozrywkami.

PRL zabawa i wypoczynek ożywają na obrazku przedstawiającym obóz harcerski pod Otłoczynem z sierpnia 1946 roku. W tym okresie harcerstwo było popularną formą spędzania czasu wolnego i relaksu dla młodzieży. Obóz oferował liczne aktywności rekreacyjne i edukacyjne, umożliwiając uczestnikom zabawę, integrację i rozwijanie swoich umiejętności. Był to czas pełen radości, przygód i nauki, który wpisywał się w ducha PRL i jego idei zabawy i wypoczynku
Obóz harcerski pod Otłoczynem, sierpień 1946, domena publiczna

Jak odpoczywały dzieci? Gdzie wyjeżdżały rodziny?

Dzieci wysyłano najczęściej na kolonie, które były dofinansowywane przez zakłady pracy. Dziatwa bardzo często spała w salach szkolnych i kąpała się wspólnie pod prysznicami. Mimo to wiele osób wyjazdy te wspomina z rozrzewnieniem. Podobnie jak obozy harcerskie.

Popularne były też wyjazdy całą rodziną pod namiot, a także, zwłaszcza w latach 60. i 70. XX w., podróże autostopem.

Niektórzy podróżowali do innych demoludów np. do Bułgarii lub na Węgry. Często urlopowicze sprzedawali tam wywiezione z Polski towary, a za zarobione pieniądze kupowali produkty, których w naszym państwie nie było.

Istniały specyficzne formy wypoczynku np. wczasy wagonowe oraz turnusy dla brydżystów i szachistów. Te pierwsze wiązały się ze spaniem w specjalnie przerobionych wagonach ustawionych na bocznicy.

Obrazek przedstawiający PRL zabawę i wypoczynek. Na grafice widoczna jest ogromna sala, w której ludzie ubrani w charakterystyczne stroje epoki PRL-u tańczą i bawią się. Na parkiecie można dostrzec około 50 par, które z pasją wykonują taneczne kroki. Obrazek doskonale oddaje atmosferę i klimat rozrywki w czasach PRL, stanowiąc ciekawą ilustrację dla miłośników historii i kultury tamtego okresu
Kolaż - Grafika Komputerowa - Projekt Ksti

Podsumowanie

Okres PRL-u to ciągłe zmagania obywateli z władzą o prawo do samodzielnej organizacji czasu wolnego. Państwo chciało go wykorzystać do własnych celów ideologicznych, a społeczeństwu zależało na odpoczynku i rozrywce.

Warto jednak zauważyć, że działania prowadzone przez rządzących miały swoje pozytywne strony, np. umożliwiły wielu osobom wyjazd na pierwszy ich w życiu wypoczynek poza domem lub na rozwój zainteresowań. Oczywiście nie jest to żadne usprawiedliwienie dla władzy, która dążyła do podporządkowania sobie jednostki i uczynienia z niej w pełni lojalnego obywatela.

Należy też zaznaczyć, że niniejszy artykuł nie obejmuje wszystkich sposobów spędzania czasu wolnego w PRL-u. Ponadto wiele zagadnień ujęłam w krótkiej syntetycznej formie. W ramach tak krótkiego artykułu nie sposób szczegółowo omówić wszystkich zagadnień, jakie wpisuje się w podjętą przeze mnie tematykę.

red. BR

Bibliografia:

  • Choma-Jusińska M., Kruszyński M. i Osiński T. (red.), Życie codzienne w PRL, Lublin-Warszawa 2019; s. 7-85, 131-151, 205-254, 263-265, 359-374.
  • Cieślewska J. (red.), Historia PRL. Wielka kolekcja 1944-1989, T. 7 1956-1956, Warszawa 2009, s. 94-97.
  • Derda J. (red.), PRL w klimacie absurdu, Warszawa 2013, s. 46-71.
  • Eisler J., Co nam zostało z tamtych lat. Dziedzictwo PRL, Warszawa 2016.
  • Fiedoruk A., Prywatne smaki PRL-u, Poznań 2011.
  • Koper S., PRL po godzinach. Celebryci, luksusy, obyczaje, Warszawa 2022.
  • Koper S., Życie towarzyskie elit PRL, Warszawa 2014.
  • Kosiński K., Oficjalne i prywatne życie młodzieży w czasach PRL, Warszawa 2006.
  • Prasek C., Życie towarzyskie w PRL. Zabawy, kawiarnie, festiwale, Warszawa 2011.
  • Przylipiak W., Czas wolny w PRL, Warszawa 2022.
Korektor: Anna Samek-Bugno

kulturoznawca, redaktor i korektor. Interesuje się historią, etnografią i literaturą. Współpracowała z Bronowickim Archiwum Społecznym, od kilkunastu lat współpracuje z Towarzystwem Przyjaciół Bronowic, wydawcą periodyku „Bronowickie Zeszyty"

Inne publikacje

Udostępnij ten artykuł na swoich profilach

Warto zobaczyć:

Podobał Ci się tekst?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię zainteresować:

Średniowiecze

Symbolika i sztuka, czyli wilkołaki i demony w kościołach

Obraz miał pierwszeństwo przed słowem; tak było dawniej, ale także współcześnie jest ten trend zauważalny. W początkach naszej państwowości dzieła sztuki miały ogromną rolę przekazywania wiedzy, treści i znaczeń symbolicznych. O nich właśnie postaram się opowiedzieć w tym krótkim tekście.

Czytaj więcej »
Współczesność

Alcatraz – wyspa, więzienie i słynna ucieczka

Skalista wyspa u wybrzeży San Francisco. Słońce, morze i wszechobecna sól. Dzisiaj miejsce to jest chętnie odwiedzane przez turystów, którzy chcą zobaczyć na własne oczy słynne więzienie o zaostrzonym rygorze. Zapoznajmy się w takim razie z historią tego miejsca i opisem ucieczki więźniów – Franka Morrisa i braci Anglinów. Czy rzeczywiście się udała?

Czytaj więcej »
Nowożytność

Szubienica, pal, garota. Przegląd kar w dawnej Rzeczypospolitej

Popełnienie przestępstwa niosło za sobą nieuchronność postawienia przed sądem. Spisane prawo (ale także zwyczajowe) zawierało opisy popełnionych przestępstw oraz konsekwencji im odpowiadającym. Znajdziemy je m.in. w kodeksie cesarza Justyniana Wielkiego, statutach Kazimierza Wielkiego i Carolinie. Poniżej postaram się zwięźle przytoczyć kilka głównych punktów procesu i rodzajów kar w Rzeczypospolitej późnego średniowiecza oraz nowożytności.

Czytaj więcej »
Skip to content